عیسی که بود؟

یکی از سئوالاتی که غالبا پرسیده می شود که عیسی مسیح کیست؟ و او خود را که می دانست و چگونه به دیگران خود را معرفی می کرد. اگر چه تاریخ و نظرات افراد آینه خوبی بر ای معرفی دیگران می باشد ولی مسلما برای شناخت هر فرد بهتر است که ابتدا از خود فرد شنید
در همین رابطه ما به چندین گفته عیسی در مورد خود و شخصیت او می پردازیم که می تواند معرف هستی و ذات او باشد. این گفته ها بر اساس انجیل یوحنا می باشد که مسیح بدفعات خود را بدیگران معرفی می کند
انجیل یوحنا فصل 6 آیه 48، من حیات هستم
اشاره به این موضوع که زندگی و همراهی با من است که به شما حیات می بخشد نه باور های شما و نه حتی نگه داری مراسم مذهبی است که می تواند به شما حیات بخشد و شما را تا به آخرت رهنمون گردد. همچنین در آیه 47 می گوید. این حقیقت بزرگی است که من به شما می گویم که هر که به من ایمان آورد، از همان لحظه، زندگی جاوید دارد
انجیل یوحنا فصل 8 آیه 12، من نور جهان هستم
عیسی همواره در تعالیم خود بطور مستقیم و یا غیر مستقیم خود را بدیگران معرفی می کرد و هدف از آمدن و بودن خود را با مردم تشریح می کرد. در این قسمت عیسی اعلام می کند که من نور جهان هستم، هر که مرا پیروی کند، در تاریکی نخواهد ماند، زیرا نور حیات بخش راهش را روشن می کند. عیسی این صحبت را در میان مردم و خصوصا رهبران مذهبی زمان انجام می دهد که دائم با تعالیم خود بجای کمک به مردم باری را به دوش ایشان می گذاشتند. همانطور که یحیی پیامبر می گوید او شاهدی است تا این نور را به مردم معرفی کند. نوری که قادر است تا تاریکی ها را به روشنی تبدیل کند
انجیل یوحنا فصل 10 آیه 9، من درب هستم
یکی از گفته های عیسی معرفی خود بعنوان درب و راه اصلی می باشد که منجر به نجات و خوشبختی می گردد (همراهی با خدا و شناخت حقیقت هستی). عیسی عنوان می کند که از طریق اوست که انسان می تواند به آرامی و سرزمین سبز و خرم دست یابد
انجیل یوحنا فصل 10 آیه 11، من شبان نیکو هستم
در ادامه همین فصل عیسی خود را شبان یا چوپان دلسوز معرفی می کند که حاضر است جان خود را برای آنانی که به او متعلق هستند قرار دهد. چه زیباست که بدانیم که آفریننده جان و جهان بخاطر علاقه و عشق بی حد خود حاضر شد نه تنها به میان مخلوقات خود وارد آید و حقیر گردد. بلکه حتی حاضر است تا برای آنها از هر چیزی گذشت کند و آنها را نجات دهد
انجیل یوحنا فصل 11 آیه 25، من قیامت و حیات هستم
عیسی باری دیگر پس از پاسخ به نیاز مریم و مرتا در رابطه برادر آنها که مرده بود. او را زنده به ایشان باز می گرداند و اعلام میدارد: آن کسی که مردگان را زنده می کند و به ایشان زندگی می بخشد، من هستم. هر که به من ایمان داشته باشد، اگر حتی مانند دیگران بمیرد، بار دیگر زنده خواهد شد. و چون به من ایمان دارد، زندگی جاوید یافته، هرگز هلاک نحواهد شد. چه حقیقت عالی و باشکوهی که می تواند شامل حال هر فرد گردد
انجیل یوحنا فصل 14 آیه 6، من راه و راستی و حیات هستم
عیسی در این قسمت خود را نه بعنوان پیامبر و یا معلم اخلاق بلکه خود را بعنوان یگانه راه بسوی خدا که بعنوان پدر و آفریننده ما می باشد معرفی می نماید. همانطور که در این آیه می خوانیم. عیسی فرمود: راه منم، راستی منم، زندگی منم و هیچکس نمی تواند به خدا برسد مگر بوسیله من
گردآوری از دانیال خرسند